Elk kind heeft wel eens een moment dat het niet lekker in zijn vel zit. Dat is heel normaal en opgroeien gaat met vallen en opstaan. Maar er zijn ook kinderen die een langere periode of door bepaalde omstandigheden niet lekker "draaien". Soms is er iets gebeurd in het leven van een kind, bijvoorbeeld een scheiding, verhuizing, ernstige ziekte of een sterfgeval, waar een kind zelf niet uitkomt. Of worstelt het met de puberteit. Er kan ook sprake zijn van zorgen of problemen zonder duidelijke oorzaak. Een kind kan zich onzeker voelen of vage klachten krijgen. Ieder kind uit zich anders, het voelt zich niet lekker, wordt stil en somber of juist druk, heeft problemen met eten, slaapt slecht, is gespannen of kan zich niet concentreren. Misschien dat u het herkent. Soms geeft een leerkracht aan dat er iets is waar een kind het moeilijk mee heeft. Als een kind of ouders er zelf niet uitkomen en niet weten hoe ze het moeten aanpakken, dan kan een extra steuntje in de rug van een kindertherapeut wenselijk zijn.

Enkele voorbeelden:
Richard (9) heeft begeleiding gehad om de scheiding van zijn ouders een betere plek te geven. Hij zit nu beter in zijn vel en voelt zich veel minder verdrietig/ boos.

Jannick (8) werkte aan zijn weerbaarheid, hierdoor durft hij in de klas zijn zegje te doen.

Sara (12) heeft geleerd haar faalangst aan te aan te pakken, hierdoor haalt ze betere resultaten voor haar proefwerken.

Lieke (13) heeft begeleiding en gesprekken samen met haar ouders gehad. Hierdoor is het thuis een stuk gezelliger geworden.

Robert (14) gaat beter met zijn angst om, hierdoor durft hij nu weer naar plekken te gaan waar veel mensen zijn.

Sanne (10) heeft hulp gehad, nu durft ze te zeggen dat ze diabetes en een pompje heeft en gaat in haar klas een spreekbeurt over suikerziekte houden.

Margot (9) heeft begeleiding gehad, nu durft ze te zeggen dat ze hoogbegaafd is en dat ze naar de “Plus-klas” gaat.

Ouders van Tim (15) hebben ondersteuning gehad, waardoor ze zich veel meer bewust zijn geworden van de invloed die zij als ouders hebben. Samen bepalen zij nu hun grenzen én stellen deze aan Tim.